Într-o perioadă în care sistemul de învățământ trece prin multiple reforme, autoritățile din județul Sibiu au anunțat o amplă reorganizare a unităților școlare. Măsura vizează eficientizarea administrativă, reducerea costurilor și adaptarea rețelei școlare la realitățile demografice actuale.
Ce presupune reorganizarea școlilor și grădinițelor
Reorganizarea înseamnă, în multe cazuri, comasarea unor unități de învățământ cu altele mai mari sau transformarea lor în structuri arondate. Unitățile care își pierd personalitatea juridică vor fi administrate de școli coordonatoare, păstrându-și, însă, activitatea educațională în același spațiu, cel puțin pentru moment.
Iata lista :
Colegiul Tehnic „Cibinium” Sibiu (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Liceul Tehnologic „Henri Coandă” Sibiu (devine structură)
Liceul Tehnologic de Construcții și Arhitectură „Carol I” Sibiu (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Școala Gimnazială Nr. 10 Sibiu (devine structură)
Școala Gimnazială Nr. 2 Sibiu (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Program Prelungit Nr. 16 Sibiu (devine structură)
Școala Gimnazială Nr. 23 Sibiu (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Program Prelungit Nr. 17 Sibiu (devine structură) și cu Grădinița cu Program Prelungit Nr. 18 Sibiu (devine structură)
Școala Gimnazială Nr. 8 Sibiu (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Program Prelungit Nr. 37 Sibiu (devine structură)
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 26 Sibiu (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Program Prelungit Nr. 19 Sibiu (devine structură)
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 42 Sibiu (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Program Prelungit Nr. 5 Sibiu (devine structură)
Pentru U.A.T. Municipiul Mediaș
Școala Gimnazială Nr. 7 Mediaș (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Școala Gimnazială Nr. 4 Mediaș (devine structură)
Școala Gimnazială „Cireșarii” Mediaș (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Școala Gimnazială „Constantin Ioan Motaș” Mediaș (devine structură)
Grădinița cu Program Prelungit „Bucuria Copiilor” Mediaș (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Grădinița cu Program Prelungit Nr. 12 Mediaș (devine structură)
Grădinița cu Program Prelungit „Micul Prinț” Mediaș (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Program Prelungit „Piticot” Mediaș (devine structură)
Grădinița cu Program Prelungit „Pinocchio” Mediaș (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Program Prelungit „Dumbrava Minunată” Mediaș (devine structură)
Pentru U.A.T. oraș Avrig
Liceul Teoretic „Gheorghe Lazăr” Avrig (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Liceul Tehnologic Mârșa (devine structură)
Pentru U.A.T. oraș Cisnădie
Școala Gimnazială Nr. 3 Cisnădie (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Școala Gimnazială Nr. 2 Cisnădie (devine structură)
Pentru U.A.T. oraș Agnita
Școala Gimnazială „Georg Daniel Teusch” Agnita (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Grădinița cu Program Prelungit Agnita (devine structură)
Pentru U.A.T. comuna Rășinari
Școala Gimnazială „Octavian Goga” Rășinari (unitate cu personalitate juridică) fuzionează prin absorbție cu Școala Gimnazială „Sava Popovici Barcianu” Rășinari (devine structură)
De ce se iau aceste măsuri
Autoritățile invocă mai multe motive:
-
Scăderea numărului de elevi în anumite zone, în special în mediul rural.
-
Optimizarea cheltuielilor pentru personalul administrativ și întreținerea clădirilor.
-
Creșterea calității actului educațional, prin concentrarea resurselor în unități mai mari și mai bine dotate.
-
Conformarea la legislația națională, care permite reorganizarea în cazul unităților cu efective scăzute.
Ce se întâmplă cu elevii și cadrele didactice
Elevii își vor continua studiile în aceleași săli de clasă, însă vor fi administrativ coordonați de o altă școală. În ceea ce privește profesorii, aceștia își păstrează posturile, dar pot apărea modificări în structura de conducere, iar directorii unităților care își pierd personalitatea juridică nu își vor mai păstra funcțiile.
Reacții din partea părinților și profesorilor
În mediul rural, părinții se tem că aceste reorganizări ar putea fi primul pas către închiderea completă a unor unități. Profesorii atrag atenția că reorganizarea trebuie însoțită de investiții în infrastructură, dotări și transport școlar.
Posibile beneficii pe termen lung
Dacă este implementată corect, reorganizarea poate aduce:
-
Dotări mai bune pentru elevi (laboratoare, materiale didactice moderne).
-
Acces la profesori specializați în mai multe domenii.
-
Creșterea performanțelor școlare datorită resurselor concentrate.
Riscuri și provocări
Pe lângă temerile legate de pierderea identității școlilor, există și provocarea logistică: coordonarea eficientă a mai multor structuri, asigurarea transportului pentru elevii care ar putea fi relocați și menținerea implicării comunității locale în viața școlii.
Concluzie
Reorganizarea unităților de învățământ din județul Sibiu este o măsură controversată. În timp ce autoritățile subliniază avantajele administrative și educaționale, părinții și profesorii rămân prudenți, așteptând să vadă efectele reale în următorii ani.